Een bescheiden paleis, Petershof - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Denise & Michael - WaarBenJij.nu Een bescheiden paleis, Petershof - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Denise & Michael - WaarBenJij.nu

Een bescheiden paleis, Petershof

Door: Michael

Blijf op de hoogte en volg Denise & Michael

22 September 2015 | Rusland, Sint-Petersburg

'S ochtends worden we opgehaald door Marina, zij begeleidt ons tijdens de excursie naar het Petershof. Wij verwachten opgehaald te worden door een busje maar Marina verteld ons dat we vandaag met de metro en de bus gaan reizen zoals de locals doen. Even kijken we elkaar verschrikt aan, maar al snel vinden wij het leuk om te reizen als de locale bevolking en hopen wij een indruk te krijgen van de mooie metrostations die Rusland heeft. Onderweg naar het metrostation verteld Marina over de stad en dat bepaalde stations gesloten zijn op dit moment, vanwege de spits. De oplossing van de Russen vinden wij ietwat bijzonder, het is te druk dus doen wij maar een station dicht. Bij het station krijgen wij allemaal een muntje voor de metropoortjes en gaan we richting het Petershof. Na een half uur in de metro, stappen wij over in een minibus en rijden wij verder naar onze bestemming. Halverwege komen wij er achter dat het busje geen airco heeft en beginnen de ramen langzaam te beslaan. Een voor een trekken wij allemaal een jasje uit en later nog een vest voor degene die er een aan hebben. Drie kwartier later komen wij bezweet en wel aan bij het Petershof. Wij lopen het terrein op en in de verte staat een enorm gebouw met aan beide kanten een kerk compleet bekleed met bladgoud. Kortom samengevat een aardig optrekje. Marina neemt ons mee over het landgoed en verteld ons al wat over het Petershof. Na het kopen van de kaarten kunnen wij de tuin in, daar krijgen wij te horen dat het tuintje van Peter de Grote een kleine 100 hectare is, een bescheiden tuin dus. De tuin is vooral bekend om de vele fonteinen en de grootste is bij binnenkomst direct goed te zien. Enorme gouden beelden verdeeld over een aantal terrassen, we zijn nog net op tijd om de grote opening van de fontein te zien. Deze wordt onder luide muziek aangezet, telkens een aantal fonteinen erbij. Uiteindelijk is het een enorm mooi schouwspel welke wij vanaf een brug kunnen aanschouwen. Ik sta vooraan met mijn camera een aantal leuke plaatjes te schieten, terwijl een groep Chinezen nogal wild wordt en mij van mijn plek af willen duwen. Een enkele doet dit wel netjes en probeert zich te verontschuldigen in het Engels, helaas is dit niet hun sterkste kant en worden excuses uitgesproken als "shoe me". Als het niet lukt om mij aan de kant te zetten, dan maar een iPhone vlak langs mijn gezicht en in mijn oor zodat ze toch het shot kunnen nemen. Een paar uur lopen wij door de schitterende tuin met vele mooie fonteinen, een badhuis en strak aangelegde delen met allerlei planten. Halverwege is een fontein waar je door moet lopen en het risico loopt nat gespoten te worden. Als eerste gaat Gerwin, hij komt droog aan de overkant. Dan de gids, ook zij red het droog. Denise is aan de beurt en krijgt de volle laag, haar broek en haren zijn goed nat geworden. Stefan en ik redden het ook droog naar de overkant. Na zeker drie uur wandelen door de tuin komen wij aan het einde en gaan weer naar de stad. In de stad aangekomen besluiten we naar de Hermitage te gaan. Binnen zien wij de meest uiteenlopende kunstwerken van strak modern naar klassiek, allen op een eigen manier schitterend. Helaas zit onze tijd in Sint Petersburg er weer op en van we door. Met de nachttrein vertrekken wij naar Moskou. Dimitry brengt ons naar het station en wijst ons netjes naar het perron, daar blijkt dat de ruime meerderheid van de reizigers van Chinese afkomst is. In de trein zien we dat onze coupe lekker knus is, met z'n vieren zitten we dicht op elkaar en er is net genoeg ruimte voor de tassen. Na een spelletje besluiten we te gaan slapen.

• 04 Oktober 2015 - 10:44

Maddie:

Leuk om jullie verslagen te lezen! Wij genieten er zeker van mee!