5000 kilometer in de trein - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Denise & Michael - WaarBenJij.nu 5000 kilometer in de trein - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Denise & Michael - WaarBenJij.nu

5000 kilometer in de trein

Door: Michael

Blijf op de hoogte en volg Denise & Michael

25 September 2015 | Rusland, Moskou

Vrijdag 25 september

Onze eerste nacht in de trein is goed bevallen, iedereen was erg moe en de repeterende schommelingen in de trein werken goed om in slaap gewiegd te worden. Allemaal goed uitgeslapen bestellen we ons ontbijt bij de kokin, tenminste zij komt langs om de lunch op te nemen, echter voor ons is het nog ontbijt. Wij bestellen drie salades en een pannenkoek. Al het eten is goed te doen, al vind Stefan zijn salade eruit zien als Wiskas, maar hij eet de kattenbrokken maar al te snel op. We moeten de dag vol maken met spelletjes, flauwe grappen, af en toe uitstappen bij een stop, muziek en eten. Aan het einde van de middag besluiten wij naar de restauratiewagon te gaan om een drankje te doen. Bij aankomst blijkt dat er niet echt meer plek is voor vier personen, dus worden twee Russische vrouwen die een tafel voor vier personen bezet houden weggestuurd naar een tafel voor twee, zodat wij kunnen zitten. Wij bestellen wat biertjes en maken wat grapjes. Al snel proberen de twee Russische vrouwen contact met ons te maken, echter is ons Russisch niet goed genoeg om een goed gesprek op poten te zetten. Het bevalt ons wel om hier te zitten met een drankje en daarom besluiten wij de kaarten erbij te halen. Na een aantal potjes gaan wij terug naar de coupe en gaan wij tijdens een stop wat drinken halen van het perron. Vlak daarna besluiten wij direct terug naar het restaurant te gaan om een avondmaal te bestellen. Gerwin en ik bestellen een schnitzels op Italiaanse wijze en Denise en Stefan bestellen een stoofpotje. Na ongeveer een uur komen onze gerechten, met veel verbazing kijken wij naar de gerechten van Stefan en Denise het stoofpotje wordt geserveerd in een heel klein kommetje. Treurig kijken beide naar hun avondeten, dat wordt straks nog koekjes en chips eten. Met deze enorme maaltijd achter de kiezen gaan wij door vier wagons terug naar onze wagon. Daar spelen we nog een paar potjes jokeren en gaan wij slapen.

Zaterdag 26 september

Halverwege de ochtend worden wij allemaal uitgeslapen wakker, wel met een houten rug vanwege de harde bedden. Al snel worden de telefoons gepakt om spelletjes te spelen en muziek te spelen. De landschappen glooien voorbij, het is veel van hetzelfde maar wel mooi. Groene vlaktes met veel dunne bomen met witte basten. Bij de eerste stop gaan we even naar buiten. Het is buiten een vreemd beeld, wij staan er op slippers, in korte broek en een T-shirt, de lokale bevolking staat in lange broeken en jassen aan. Denise heeft een goede ingeving en loopt naar een winkeltje en koopt daar vier oliebolachtige broodjes gevuld met vlees. Dit blijkt een heerlijk ontbijt. Daarna chillen we in onze coupe, spelen spelletjes en schrijven onze verhalen. Halverwege de dag blijkt de buitentemperatuur al snel af te koelen, met elk station zijn de locals dikker aangekleed en zelfs de verwarming in de trein slaat aan. Wij blijven natuurlijk in onze korte broeken en slippers in de trein zitten en zelfs af en toe naar buiten. Ondertussen spelen wij onze spelletjes en praten wij even bij over onze avonturen.

Zondag 27 september

De laatste dag in de trein voordat wij in Irkutsk aankomen. Hoe dichter wij bij onze bestemming aankomen hoe kouder het buiten worden en hoe warmer binnen, aangezien de kachels aanslaan. Dit laatste stuk van nog 1088 kilometer lijkt meer bewoond dan de eerste 4056 kilometer. We rijden nu door grotere steden, waar voorheen af en toe een houten stadje de eindeloze landschappen doorbrak. Het is erg bijzonder om op deze manier te reizen, zoals de Russische bevolking. Want naast ons hebben wij alleen drie Scandinavische mannen gezien, die ook als toerist deze reis maken, de rest allemaal Russisch of een enkele Mongoolse reiziger. Nu de derde dag is wel duidelijk dat wij geen vrienden worden met de provodniks. De dames vinden ons maar lastig en kunnen nauwelijks met ons communiceren en dit levert soms pijnlijke situaties op die eindigen in elkaar aanstaren met een vragende blik. Aan het eind van de dag smachten wij naar 2.28 uur vanavond (Moskou tijd). Dan komen wij aan in Irkutsk en kunnen onze reis voortzetten.